2013-11-13

NATHIAS #5 - METALLIC LOVE UNDEAD


Kenangan mengusik jiwa! Haha.. Mengendalikan sebuah fanzine adalah pengalaman yang cukup istimewa, terkandung di dalamnya pelbagai kisah pahit manis, suka dan duka. NATHIAS tercatat sebagai sejarah paling berharga dalam hidup aku, menjadi sumbangan paling bermakna dari aku untuk gerakan Metal underground tempatan, malah menyebar ke seluruh dunia. Ini bukti sokongan, perjuangan dan pengorbanan aku terhadap evolusi dan revolusi Metal Ekstrim! Menghasilkan sesebuah media bercetak secara DIY bukanlah sesuatu yang mudah. Kewangan, masa, kesungguhan dan tenaga perlu ditadbir sebaik mungkin dalam situasi persekitaran yang penuh kesempitan, kepayahan dan juga kebuntuan. Siapnya sesebuah keluaran adalah satu kejayaan dan seterusnya penerimaan / respon baik terhadap penghasilan tersebut sememangnya amat menggembirakan. 

Suatu ketika dahulu, dalam tabloid/akhbar The Sun terdapat ruangan Blasting Concept yang dikendalikan oleh saudara Joe Kidd (Aedes Zine / Carburetor Dung / sekarang The Ricecooker). Ada beberapa keluaran NATHIAS yang aku hantar ke meja pena Joe Kidd untuk diiklan / diulas di dalam kolum berkenaan. Dulu aku ada simpan keratan-keratan akhbar ruangan tersebut tetapi takdir menentukan semuanya telah tiada/hilang (dibuang ibu mertua aku sebenarnya). Dengan bantuan seorang rakan, aku perolehi kembali salah-satu daripadanya. Ia rebiu untuk NATHIAS isu #5 (keluaran Februari 1998) disiarkan dalam The Sun / Blasting Concept bertarikh Rabu, 15 April 1998. Terima kasih Joe Kidd di atas penulisan beliau, dan berikut adalah catatannya di bawah judul Metallic love undead:

NATHIAS #5
(52-page, A4, photocopied)

Compared with the number of zines coming out of the hardcore scene, all-out extreme metal zines are indeed in danger of extinction. To add more injury to the ailment, some veteran zines, such as Vortex From The East, are increasingly going multi-genre, sometimes featuring more hardcore than metal itself! That’s not to say that it’s band, but a lot of times, the zines start to lose their focus.

Nathias zine is, however, back on track, staying loyal to the genre  and reaffirming its faith with a more global outlook than the rest.

Bands interviewed come from different metal sub-genres, making it more universal than the last few years’ worth of solely black-metal zines.

This issue features a myriad of latest scene reports, from Thailand and Brazil to Canada and Germany. Brunei’s back-to-roots death metal band, Rust Sakaraz, is interviewed back to back with Canada’s Possession, a band more affiliated with the thrashier end of the spectrum. A rare Kuantan metal scene report and loads of reviews and the latest news from Singapore, Indonesia and Borneo make this a must. 

The only worthwhile metal zine around. 

(RM7 via postal order made out to: Sufian B. Mohamed Salleh, 1546 Rumah Jabatan Hutan, Jalan Seremban-KL, Batu 8, 71700 Mantin, Negeri Sembilan. Do not write “Nathias Zine” on the envelope. Write to him at and check out Nathias’ homepage at )

Sebagaimana yang aku beritahu awal tadi, ada beberapa isu lagi keluaran NATHIAS yang telah diulas dan disiarkan dalam kolum Blasting Concept, cuma aku dah tak berapa ingat isu-isu yang mana. Kalau boleh, aku nak cari semula siaran-siaran tersebut dan harap ada rakan-rakan di luar sana yang dapat membantu. Untuk makluman, keratan / imbasan rebiu NATHIAS #5 di atas adalah hasil usaha dan sumbangan saudara Wan Syamsul dari Deadhead Zine / Afterlife Productions. Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada saudara Wan Syamsul. 

Jangan tanya aku masih ada lagi ke NATHIAS #5 ni. Dah lama sold out, haha! Malah, mastercopy isu ni pun dah lama terhapus (kes dibuang ibu mertua ke dalam gaung / lunyai dibaham tanah tak sempat diselamatkan, huhu.. sad but true). Ini memori di rumah bujang aku (masa tu lah) di Mantin, N.Sembilan. Duduk sorang-sorang, metal-enthusiast, takde kerja buat-buat ada kerja.. maka terhasillah NATHIAS #5, kesinambungan kepada isu-isu terdahulu! Dari lubuk Kodai Sopan (Seremban) Metal / Underground troopers, huhu! Peringatan: alamat rumah yang tertera di atas sudah invalid. Kawasan perumahan tu masih wujud, tapi rumah bernombor 1546 tu dah tak tau siapa yang duduk sekarang, jangan-jangan mereka sering diganggu hantu metal aku, hahaha! URL website tu pun rasanya dah di-delete oleh hosting-nya. Itu pengalaman pertama mengujudkan website untuk NATHIAS. Aku mana ada pernah belajar secara formal untuk membangunkan sebuah laman web.. semuanya belajar sendiri. Oh Nathias.. huhuu.. kenangan dan pengalaman yang tak mungkin dapat dijual-beli. 

Aku Menulis Bukan Kerna Nama...
Sufian Mohamed Salleh, 13/11/2013

1 ulasan:

  1. salam bro. aku adalah seorg pelanggan zine nathias. hehehe... seronoknya bila teringat zaman tu.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...