2013-06-20

RECIDIVIST - SEBATI DALAM DEATHMETAL SEJATI


RECIDIVIST telah ditubuhkan lewat tahun 2000 di Shah Alam, Selangor. Pada peringkat awal, mereka yang memulakan band ini sering berhimpun jamming dan praktis bersama sehinggalah Recidivist menemui arah muzik mereka yang mana cenderung kepada rentak tulen old school Death-Thrash, dipengaruhi oleh band-band seperti Unleashed, Six Feet Under, Obituary, Benediction, Sepultura, Warpath (Jerman). Roh band ini menjurus kepada semangat persahabatan dalam Muzik Metal dan ekspresi bakat secara profesional (bukan ditubuhkan semata-mata untuk beraksi dalam gig).

Warmachine selaku vokalis dan gitaris utama dalam Recidivist ringkas menjelaskan bagaimana tertubuhnya band ini dan matlamat di sebaliknya: “Ia wujud di Shah Alam Selangor semasa menuntut di UITM. Recidivist bermula pada tahun 2000 dengan line-up terdiri daripada Gani Arafat Kapcai, Remi Atomicdeath, Onn-Reci. Matlamat ialah anti poser metal band, kapitalis dalam metal, korupsi, politik kotor, penindasan sesama manusia. Lebih mudah dalam hal world wide chaos. Band ini muncul semasa isu black metal... masa tu banyak Mat Metal menyepi seketika. Hahaa. Tu semua propaganda politik kotor”.

::: MALAYSIAN PURE DEATHMETAL SINCE 2000 :::

“Line-up dulu masih ada cuma Warmachine mempunyai kerjaya sebagai Construction Engineer yang memaksa beliau dalam keadaan merantau. Line-up Recidivist pada masa ini adalah terdiri daripada Warmachine (vokal/gitar), Offender (bass), Detenator (dram) dan Destroyer (gitar)”, kata Warmachine atau nama sebenarnya Nasrun. 

Tatkala diajukan persoalan mengenai muzikal Recidivist, Warmachine menjawab: “Pure Death/Thrash Metal. Band ini berkonsepkan human social life in world wide chaos. Penekanan ke arah anti penindasan terhadap hidupan dunia. Kami menolak fahaman setan dan anti agama dan pro anti zionist... Tetapi tidak benci pada bangsa Yahudi”. “Lirik ikut hal semasa. Tiada isu yang dah lapuk. Hehee... Global Chaos dan Human Right Issues. Hehee... Puja setan dann anti-agama jauh sekali. Recidivist ini band Islam”, tegas beliau dalam aspek lirikal pula.

“Lagu-lagu kami direka mengikut isu semasa dunia. Elak daripada klon 200% daripada band barat. Influen sahaja kami ambil daripada Warparth (Gr), Grave, Six Fet Under, Obituary, Unleashed. Kami tak mau mjadi band klon seperti yang terdapat pada setengah band lokal kita. Setiap rekoding kami sound berbeza. Lagu Recidivist semua line-up buat. Lagu berkualiti mesti ikhlas dari hati... jangan meniru bulat.seperti kereta Proton Inspira... cuma tukar logo Mitsu je. Malu beb... nak 1000 daya taknak macam-macam kata... pose lah tu. Nak cari publisiti mudah. Jangan jadi metal kalau nak mudah”, kata Warmachine lagi yang lebih mesra dipanggil Onn di kalangan rakan-rakannya. 

DISKOGRAFI:
2002 – “Persistent Offender” Demo CDr [independen]
2005 – “Peaceful Of Doom” EP CDr [independen]
2004 – “Persistent Offender” Tape [Symphonic Blast]
2010 – “Prefabricated Machine” Single CDr [independen]
2013 – “Prefabricated Machine” (8track) Mini Album CD [Angka Kematian Production]
2013 – “Poser Mutation” (9track) Mini Album CD/Tape [Angka Kematian Production]


“Kuantiti - Kalau nak bagi metal kita maju, orgnizer gig jangan suka panggil band yang takde material dan elakkan memanjai band yang hanya ada 3-4 lagu rekod dengan main gig kerap. Ini untuk mentarbiah band lokal rajin rekod banyak lagu. Ini boleh memusnahkan band. Bagaikan terlalu memanjakan anak hingga menjadi Anak Ku Sazali. Hahaaa..” pendapat Warmachine terhadap isu kuantiti atau kualiti dalam produksi metal underground. “Kualiti - Rekod studio pro. Buat track by track. Janganlah ambil sound rekod jamming... byk studio murah sekarang. Line-up jangan kemut duit, kalu tak baik amik kepala kote boh juboq sendiri... mcm buat band kote dan juboq”, tambah beliau menyuarakan pandangannya lagi.

EKSTRIM pada ketika PROFIL ini sedang dibuat telah dimaklumkan bahawa Recidivist dalam proses untuk keluaran terbaharu berjudul “Poser Mutation”. Bila ditanya berkenaan rilisan tersebut, Warmachine sekadar menjawab: “Hehee, ianya dalam proses. Nanti dah siap output baru akan diumum oleh Angka Kematian Production”. Beliau juga meluahkan pendiriannya terhadap kepentingan persembahan live / gig: “Sekarang banyak band dah jadi songsang. Main gig lama-lama... baru buat 2-3 lagu. Ayuh ini kali lah kasi ubah. Insya-Allah ada hari yang sesuai kami main. Hehee”.

Di akhir perbualan, Warmachine yang mengakui tiada band atau projek-projek lain selain daripada Recidivist turut menyatakan: “Apa-apa mengenai material baru dari Recidivist akan hanya dapat dijawab selepas CD atau Tape Poser Mutation berada di pasaran. Hidup kita mesti jujur, jangan dok jadi poser dalam diri sendiri. Jangan selalu amik kote boh juboq sendiri. Sayang diri dan hormat orang lain dulu. Ikhlas cakap band Recidivist ni cabuk dan cikai Semua reja sebagai chat kang ja. Ada benda penin, refer Nasrun 0122609373. Orang kampung makan petai ateh dapuq kayu. Hahahaaa!”. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...