2013-06-06

EDITORIAL: NATHIAS ‘ZINE @ FACEBOOK.COM


Assalamualaikum & Salam Sejahtera! Apa khabar anda di sana? Diharapkan anda semua dalam mood yang baik dan seharusnya sihat walafiat. Terima kasih kerana terus memberi sokongan kepada kewujudan dan perjalanan EKSTRIM. Walaupun tidak seberapa fungsi dan impaknya, paling tidak EKSTRIM sedikit-sebanyak membantu kemeriahan dan perkembangan scene Metal Underground di negara kita ini. Mungkin telah ditakdirkan EKSTRIM hanyalah sekadar media online, media di atas talian. EKSTRIM wujud pada zaman siber, zaman di mana teknologi internet menjadi platform utama untuk saling berhubung berkomunikasi dengan cara lebih mudah dan pantas. Terima kasih kerana menerima EKSTRIM dalam wajah dan wadah yang sebegini rupa – media di atas talian – berorientasikan google, blogspot, myspace, facebook, twitter dan seumpamanya. 

Dahulu, pada suatu ketika dahulu, saya adalah insan di sebalik sebuah FANZINE yang diberi nama NATHIAS. Ya, ia adalah sebuah media di atas kertas. FANZINE yang dibikin di bawah konsep Do-It-Yourself, disiapkan memakan masa berbulan-bulan lamanya, diterbitkan secara bercetak (tepatnya salinan fotostat) dan diedar melalui hantaran pos – itulah media yang seharusnya lahir dari ertikata underground yang sebenar, hakiki underground yang tulen. 

Mengusahakan NATHIAS FANZINE bukanlah sesuatu yang mudah. Ia mengajar saya, mendewasakan saya, memperlihatkan saya kepada maksud semangat dan keringat, masa dan tenaga, pengorbanan dan perjuangan. Antara keberanian dan ketidakyakinan. Antara kesungguhan, kegigihan dan juga lelah dalam kelemahan diri sendiri. Diari dan memori menyediakan NATHIAS terlalu banyak terpatri menjadi sebahagian dari sejarah peribadi kehidupan saya, hasilnya adalah apa yang telah dan pernah saya kongsikan bersama mereka-mereka yang ada memiliki, membaca dan menyimpan naskah-naskah NATHIAS. Sebagai editor, saya tidak pernah berfikir untuk bersaing menjadi yang terbaik. Saya cuma mahu memberikan sumbangan yang sebaik mungkin yang saya mampu untuk scene Metal Malaysia. Saya juga tidak mahu dikenang sebagai lagenda kerana saya hanyalah mahu menjadi sebahagian daripada ANDA – kita sama semuanya sama, apa yang ada hanyalah kehidupan...

Selepas 12 tahun kali terakhir NATHIAS diterbitkan, saya ingin sekali berkongsi perjalanan dan pengalaman saya mengusahakan fanzine yang tiadalah seberapa ini. Untuk itu, saya telah membuka laman facebook khas untuk NATHIAS di mana rakan-rakan saya dapat mengimbas mengenang kembali apa yang ada pada saya dan dari fanzine ini. Ronda-ronda dan singgah di: www.facebook.com/nathiasmag

Di bahagian DESCRIPTION, dalam Bahasa Inggeris yang broken secara ringkas saya catatkan informasi dan kronologi NATHIAS, sebagaimana berikut:

"NATHIAS is the Aesthetics of Pure Extremity. Considered by many as among the first / earlier Metal/underground fanzines in the country. The idea started back in 1991/1992 with a pre-monicker QIAMAT. Few initial interviews made under this Qiamat name. Then, changed to the more evil-sounded name Nathias when it came to the final stage of releasing debut issue in March 1993. Active on paper edition until the last issue #8 unleashed in April 2001. 

Issue #1 - March 1993 (Serdang, Selangor)
Issue #2 - November 1994 (Mersing, Johor)
Issue #3 - July 1996 (Seremban, N.Sembilan)
Issue #4 - December 1996 (Seremban, N.Sembilan)
Issue #5 - February 1998 (Seremban, N.Sembilan)
Issue #6 - September 1998 (Seremban, N.Sembilan)
Issue #7 - January 2000 (Batu Caves, Selangor)
Issue #8 - April 2001 (Batu Caves, Selangor)

June 2002 relocated to Kota Bharu Kelantan. 

Issue #9 - Pending / Unreleased: Most of the materials (interviews, reviews, etc) were then published online through Aesthetic Extremity webzine (RIP 2002 - 2005/2006). There was an attempt to regather the old materials to be release on paper scheduled on 09.09.09 but again, it failed and abandoned.

Issue #10 - Just a fuckin' unsuccessful plan. Proposal frontcover shown on www.myspace.com/nathiasmagazine (I lost password of this myshit). Since then, Nathias was put on ice until now...

As for now, the getting-old editor running another online publication named EKSTRIM, a Malay-written and focusing on Malaysian Metal underground only! Do visit the site at: http://ekstrim-info.blogspot.com/ 

Infernal thanxxx for the TRUE support! The CULT is now arising!!! Until the light takes us..."

Sekali lagi ingin saya nyatakan adanya NATHIAS di rangkaian facebook ini hanyalah sekadar untuk berkongsi dengan rakan-rakan pada apa yang masih tertinggal dari fanzine ini. Sejujurnya, saya kehilangan sebahagian besar bukti-bukti yang seharusnya disimpan dengan baik, diarkibkan sebagai sejarah berdirinya NATHIAS. Sebahagiannya hanyalah kenangan yang terpahat dalam ingatan. Maaf rakan-rakan, jangan anggap saya sifu, lagenda atau apa sahaja yang bunyinya mengangkat diri saya melebihi biasa. Saya hanya mahu menjadi sebahagian daripada ANDA – kita sama semuanya sama, apa yang ada hanyalah kehidupan...

Kongsikan bersama apa yang anda ada dan tahu tentang NATHIAS. Anda boleh ‘SUKA’ jika anda mahu, dan anda boleh juga TIDAK SUKA jika perlu. Anda dijemput melayari: www.facebook.com/nathiasmag 
~ Pyan Nathias \m/ 12:43 AM 6 Jun 2013

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...