2013-05-15

ULASAN | LOPMAN IS A METALHEAD - ISSUE #1

Menurut penulis zine ini asasnya berkonsepkan komik dan nama Lopman itu hanya satu rekaan watak fiksyen yang tidak menjurus kepada sesiapapun melainkan kepada penulis semata-mata.

Zine ini hanya sebanyak 23 muka surat secara keseluruhan melibatkan 3 interview Al-Zalzalah (Indonesia), Deforming Torture (Malaysia) dan Molotov Cocktail (Indonesia) disediakan secara cut & paste bukanlah asing lagi bagi pembaca zine. Penggunaan font untuk zine ini adalah baik dan tidak menyakitkan mata.

Secara ringkas soalan-soalan disediakan bersifat umum seperti pengenalan kepada band dan turut meninjau pendapat band mengenai kewujudan jaringan sosial pada masakini yang turut mempengaruhi scene negara. Soalan-soalan ini sudah kita terbiasa dalam zine-zine lain. Penulis dicadangkan supaya mengemukan soalan-soalan yang lebih mencabar yang mungkin bersifat luar lingkungan muzik/scene semata.

Namun usaha penulis untuk meneruskan penulisan zine bercetak ini adalah harus dipuji. Di peringkat permulaan sudah pasti ada kelemahan namun jika usaha penambahbaikan yang berterusan penulis mampu melahirkan zine yang benar-benar berisi pada suatu hari nanti.

Turut diselitkan beberapa komik sebagai selingan santai kepada pembaca. Dicadangkan kepada penulis supaya dapat menambah ruangan mengreview stuff-stuff seperti stuff band-band yang terlibat dengan interview atau zine/zine lain tidak kira dari Malaysia atau luar negara. Semoga usaha beliau ini tidak terhenti disini saja. Teruskan tradisi ini.

Terima kasih daripada pihak Trooper Art Regime kepada penulis atas pemberian zine ini. Teruskan usaha anda. Bagi yang berminat untuk mendapatkan zine ini boleh menghubungi penulis di emelnya: lopmanisametalhead@yahoo.com dengan hanya RM2 (with postage or trade).

Pernilaian: 3/6 | Ulasan: Man Rabaxx

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...