2013-08-26

ULASAN GIG: DISGORGE - LIVE IN KUALA LUMPUR


Ini merupakan gig pertama Farasu bergandingan dengan sebuah band Brutal Death USA dan empat lagi band brutal death tanahair. Istimewanya gig kali ini adalah penglibatan Farasu yang satu-satunya bukan band brutal-grind death!

Jutaan terima kasih buat pihak penganjur iaitu Neochronical Production dan MYDM yang sudi membariskan Farasu dalam senarai band pembukaan untuk gig ini.

Gig bermula jam 4.00 petang. Kebetulan ketika gig bermula hujan lebat sedang melanda sekitar kawasan Mont Kiara, KL.

PUNAHRANAH

Punahranah telah menjadi band pembuka acara gig petang itu. Ini sebuah band brutal grind-death dari Negeri Sembilan yang terdiri daripada sepupu-sepipit..kakakakakka...band kepada adik ex-gitaris Farasu (Faizal Fauzi 2006-2007). 

Mereka ini mempunyai bakat tersendiri dan punya 'attitude' sebagai sebuah band death-metal sejati. Secara jujur, aku tidak mengikuti perkembangan band ini walaupun tau kewujudan band ini dan pada gig ini barulah aku melihat persembahan mereka secara langsung.

Punahranah merupakan band generasi baru dari Negeri Sembilan yang berpusat di Seremban. 

Sound yang tidak seimbang membuat aku tak berapa nak faham muzik Punahranah tetapi muzik mereka ini agresif cuma 'showmanship' perlu diperbaiki lagi kerana mereka adalah band death-metal yang perlu seiring dengan 'keganasan' muzik yang dipersembahkan. Kelihatan gaya dan aksi mereka masih segan-silu. Kono ganeh waghieh!!!

SICK SOCIETY

Band kedua yang memanaskan pentas adalah Sick Society. Band metal kental terkeluar anak tekak dari Petaling Jaya yang masih kekal 'memperkosa' pentas dengan kebingitan muzik mereka. Lebih menyerlahkan 'heavyweight death metal' Sick Society adalah 'kepersonaan' vokalis mereka Adib.

Sick Society hanya mempersembahkan enam buah lagu sahaja.

Crowd yang hadir masih bertenaga melayan kebingitan muzik Sick Society!

FARASU

Farasu kemudiannya menyusul menjadi band ketiga menghangatkan suasana.

Kali ini pembukaan persembahan kami dimulakan dengan lagu nobat yang diadun dengan bunyi angin ribut yang sedang kencang melanda seperti hendak turunnya dewata raya dari langit!

Kami memulakan persembahan dengan lagu 'Keris Songsang dan kemudiannya diikuti oleh sebuah lagu cover daripada Carcass iaitu 'Rotting in the Free World'.

Lagu-lagu seterusnya yang dipersembahkan adalah Tangisan Malam, Patrasari, lagu cover-Holydiver dan sebuah lagu baru yang pertama kali diperdengarkan secara live iaitu 'Against Tyranny'. Ia bakal dirakam dan diterbitkan dalam hujung tahun ini juga.

Selepas persembahan Farasu, band dari Singapura, Flesh Disgorged dan old-timer band tanahair-Infectious Maggot meneruskan kerabakan irama brutal death.

Maaf aku tidak dapat mengulas persembahan Flesh Disgorged kerana telah berada di luar venue kesan kepenatan selepas 'membelasah' dan 'membanting' tenaga melantunkan rentak drum!

INFECTIOUS MAGGOTS

Jujur bicara ini persembahan kedua Infectious Maggots yang aku tengok dan memang ada perbezaan berbanding terdahulu.

Walaupun faktor usia menguasai band otai ini akan tetapi mereka ada keistimewaan tersendiri dalam persembahan. 

Kesemua crowd terhibur dan menikmati persembahan Infectious Maggot dengan penuh 'kemeriahan'!

Kekentalan dan stamina yang ditunjukkan oleh Fatul (vokal) dan Lan Bye (drum) antara yang menarik perhatian. Ini contoh terbaik buat peminat dan penggiat muzik bawah tanah negara khususnya yang berada dalam lingkungan umur 18-38 tahun bahawa usia itu bukan penghalang untuk terus bergiat dalam dunia muzik ekstrim ini. Hanya kebebalan memahami seni sahaja yang menjadikan faktor usia sebagai penghalang.

Lan Bye (Brain Dead, ex-Sil Khannaz) antara drummer kental yang masih aktif dalam scene metal negara dan stamina beliau tidak meleset walaupun kadangkala kelihatan dicengkam rasa penat grinding.

They are  father but their music make them younger!

Entah betul ke tidak susunan tatabahasa English aku tu...kakakkakakka

DISGORGE

Band utama gig mengambil pentas tepat jam 8.30 malam. Sebelum itu ketika rehat (7.00-8.00 malam), Disgorge membuat 'soundcheck'. 

Disgorge berasal dari San Diego, California, USA dan telah ditubuhkan pada tahun 1992 yang dianggotai oleh Angel Ochoa (vocal), Ed Talorda, Diego Soria, Diego Sanchez dan Ricky Myers.

Secara jujurnya, aku tidak pernah mengikuti sebarang material dan perkembangan muzik Disgorge. Logikanya aku langsung tidak mengetahui reputasi band ini.

Namun begitu, itu bukanlah alasan sebagai kegagalan untuk melaporkan persembahan Disgorge!

Melihat dari sudut stamina, adalah diakui setiap anggota Disgorge kelihatan bertenaga dan aktif dalam persembahan khususnya drummer dan vokalisnya.

Mereka punya gaya tersendiri dalam menampilkan watak persembahan di pentas. Walaupun kurang berinteraksi dengan crowd, cara bersahaja vokalis Disgorge cukup menyakinkan. Aku tidak berapa faham muzik Disgorge tetapi sound mereka agak kemas dan seimbang walaupun bingit! Biar bingit asal sound seimbang dan dapat didengar!


Outro

Secara keseluruhan gig ini berjaya dan mendapat sambutan meriah daripada crowd walaupun beberapa hari lagi Metallica bakal membuat persembahan di Stadium Merdeka. Usaha penganjur menghadirkan Disgorge sangat positif khususnya dari perspektif menilai persembahan secara langsung dan keupayaan serta teknologi band luar mengimbangi bunyi untuk persembahan langsung!

Ada tiga perkara utama yang aku lihat yang mampu diteladani dan dipelajari daripada Disgorge adalah stamina persembahan, kawalan & keseimbangan bunyi dan kemahiran muzik.

Ada juga teguran jujur yang perlu aku sampaikan buat pasukan jentera bunyi gig ini. Sedikit mengecewakan walaupun telah melalui 'soundcheck' tetapi pasukan ini gagal mengimbangi bunyi ketika band-band beraksi di pentas.

Ketidakseimbangan kawalan bunyi itu menyebabkan sound snare, bass drum, lead guitar dan bass guitar tenggelam timbul dan kemudian hilang dalam kebingitan sound gitar. Aku sendiri tidak begitu jelas mendengar sound bass dan gitar walaupun ada monitor disediakan belakang drum. Jika 'single-sound' memang kedengaran tetapi apabila kesemua sound peralatan bergabung, secara keseluruhannya sound itu menjadi samar-samar untuk didengar...hanya kebisingan yang terkeluar. Namun sekali lagi, itu bukan penghalang untuk Farasu membuat persembahan. Aku yakin band-band lain turut mengalami keadaan yang serupa.


METAL-EVENT:
18/08/2013 - DISGORGE LIVE IN KUALA LUMPUR

4 ulasan:

  1. Ulasan plg buruk aku pernah baca.infectious maggot kau ckp main brutal death.kalau x tau apa2 pasal disgorge atau pun pasal muzik brutal death,xpayah la ulas.

    BalasPadam
  2. Kalau Baca ulasan ni macam farasu yg tour u.s dan disgorge cuma supporting act.

    BalasPadam
    Balasan
    1. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

      Padam
  3. Info pun ambil dari wikipedia.hahahahahaha

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...