2013-08-31

EDITORIAL: SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA MALAYSIA KE-56


Merdeka! Merdeka! Merdeka! Laungan keramat Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang pertama pada pagi 31 Ogos 1957 menandakan berakhirnya penjajahan British di Tanah Melayu dan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat. Pemasyhuran kemerdekaan tersebut telah dibuat di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur yang turut mencatatkan sejarahnya baru-baru ini bilamana disitulah juga Metallica mengadakan persembahan buat julung kalinya di negara ini pada 21 Ogos 2013. Harapnya konsert berskala besar Metallica tersebut menjadi petanda Metal Malaysia telah merdeka dari sangka buruk awam dan menjadi titik-tolak kepada kedatangan lebih banyak nama-nama besar mengadakan persembahan di Malaysia ini. Hari ini, 31 Ogos 2013 merupakan tahun ke-56 rakyat Malaysia meraikan ulangtahun dan nikmat-nikmat kemerdekaan. Tidak terkecuali, warga Metal Malaysia juga turut sama merayakannya. Amat diharap, Metal Malaysia akan terus maju dan perlu "merdeka" bebas dari anasir-anasir negatif, sensitif dan pasif. EKSTRIM dengan ini mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan buat semua warga Metal Malaysia! Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh! Merdeka! Merdeka!!
- Pian Kvlt, 1:30am, 31/08/2013

...Let no one think we have reached the end of the road : independence is indeed a milestone, but it is only the threshold to high endeavour - the creation of a new and sovereign State. At this solemn moment therefore I call upon you all to dedicate yourselves to the service of the new Malaya : to work and strive with hand and brain to create a new nation, inspired by the ideals of justice and liberty... (Y.T.M. Tunku Abdul Rahman Putra 31 Ogos 1957)


LOGO
Imej grafik bernombor 56 adalah simbolik sempena Hari Kemerdekaan Ke-56. Imej berwarna merah dan putih melambangkan Jalur Gemilang menyaluti simbol 56 menandakan kecintaan dan keharmonian tanahair yang merdeka. Manakala Bulan Sabit melambangkan kedaulatan. Direka oleh Noor Hishammudin bin Omar.

TEMA
Tema sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-56 tahun 2013 adalah "Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku". Tema yang lebih bersifat perpaduan dan berorientasikan kepada patriotik dan kesatuan Negara bangsa ini dipilih bagi memberikan peringatan kepada rakyat akan kepentingan bersatu mempertahankan Negara disamping mewujudkan kesedaran rasa sayang dan cintakan Negara.

LAGU
Judul: Tanah Tumpah Darahku
Pencipta: Joe Farizal & Aye
Lirik: Dato’ Sri Ahmad Shabery Cheek
Penyanyi: Ahmad Zakaria

Mara! Kita halilintar
Tiada gentar puncak dunia Malaysia
Sudah bergema kita halilintar
Tiada gentar.. bendera kita terus berkibar

Wira.. menggempur musuh
Biarpun lumpuh marak api putera puteri
Kita terus gempur
Bawa semangat negara berdaulat

Malaysiaku kepadamu.. tumpah darahku
Mara.. bawa semangat negara berdaulat
Malaysiaku kepadamu.. tumpah darahku
Tanah Tumpah Darahku


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...