2016-05-31

BANGKIT! FANZINE - EDISI PERTAMA


Salam. Aku sendiri tak pernah sangka satu hari nanti aku akan tulis dan terbitkan sebuah fanzine selain dari bermotifkan Metal Ekstrim. Ramai yang mengenali aku dari awal dulu sebagai seorang “metalhead” dan editor metal untuk NATHIAS ZINE dan juga blog EKSTRIM. Semalam, 30 Mei 2016 aku lancarkan pengeluaran karya terbaru aku – BANGKIT! FANZINE isu #1. Zine ini menjurus kepada muzik Hardcore Punk secara keseluruhannya serta beberapa genera lain yang relevan dengan scene muzik DIY/independen seperti Noisegrind, Harshnoise, Thrashcore, Powerviolence dan sebagainya. 

Idea menghasilkan Bangkit! Fanzine bercambah dari blog peribadi Up The Punx (Dari Kacamata Seorang Metalhead) yang aku mulakan semenjak November 2015. Percaya atau tidak, walaupun Nathias Zine dianggap publikasi metal berat dan hitam secara total tetapi dalam isu ke-2 (terbitan November 1994) aku telah mewawancara Carburetor Dung dan band inilah satu-satunya band punk yang pernah mengisi slot dalam Nathias Zine. Dek kerana memang sudah minat aku menulis dan berkeinginan keluarkan satu fanzine yang lari dari kebiasaan metal aku, maka aku terfikir untuk “bukukan” penulisan aku di blog Up The Punx serta siarkan semula interbiu Carburetor Dung yang aku maksudkan tadi untuk tatapan hari ini.


Edisi Pertama BANGKIT! FANZINE menampilkan interbiu bersama band-band tempatan iaitu KROSOT, KLABU ASAP, JOHN MACBAREN, DISOBEY, ANGKARA, LANGGAR LARI serta label YOUTH CRIME RECORDINGS (khas berkaitan kompilasi Penentangan Berterusan) selain penyiaran semula interbiu CARBURETOR DUNG sepertimana yang aku maklumkan di atas. Isu #1 ini juga memuatkan ruangan rebiu CD, Kaset dan Literatur serta artikel, berita dan sebagainya!. Ditulis dalam Bahasa Melayu kecuali interbiu bersama Carburetor Dung. 40 mukasurat saiz A5. Harganya cuma RM5 tidak termasuk kos pengeposan. Dengan yang demikian, barangsiapa yang berminat untuk dapatkan Bangkit! #1 bolehlah hubungi aku terus di: facebook.com/piankvlt atau WhatsApp: 018-9189212.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang BANGKIT! FANZINE dan blog UP THE PUNX, sila layari pautan-pautan berikut:

Terimalah BANGKIT! seadanya. Hardcore Punk, Solidariti dan Kebebasan!.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...